Förebilder vol.2

16 Nov

Numéro deux: John Ajvide Lindqvist

http://karingamleby.files.wordpress.com/2010/01/john-ajvide-lindqvist1.jpg

John Ajvide Lindqvist är en svensk författare inom skräck genren. Många känner säkert igen den svenska vampyrfilmen ”Låt den rätte komma in” som baseras på Johns bok med samma namn. Nyligen kom också en amerikansk version av filmen ut vid namn ”Let me in”, som i min smak var mycket bättre än den svenska (sorgligt/pinsamt nog).

Nu har jag väldigt svårt att exakt peka ut vilka mina favorit filmer är, och ännu svårare när det kommer till böcker. Men en sak kan jag lugnt säga, och det är att John Ajvide Lindqvist har skrivit runt hälften om inte fler av mina topp 10 böcker.

Den senaste bok jag läste av John var ”Människohamn”, och som alla de böcker jag läst tidigare av John var den helt enkelt fantastisk. Människohamn utspelar sig på den lilla ön Domarö, en plats totalt styrd av mystiska händelser och hemligheter. Hela berättelsen skapar successivt en ny men fortfarande bekant värld, en mycket invecklad och fantastisk sådan. Som vanligt går boken i skräckens tema, och hela boken har en väldigt (i brist på bättre ord) kuslig atmosfär, vilket är något jag enbart funnit i Johns böcker, hans förmåga att väcka obehag med även den minsta av vardagssysslor.

Jag var på  ett såkallat författarsnack med John Ajvide Lindqvist i sommras, det var den perfekta dagen. Jag satt barfota i gräset och tuggade på en kantarelltoast. Detta klipp kommer därifrån. ”En dag på slottet” som novellen heter, även denna mycket bra i min mening, och hemskt intressant på ett sätt jag inte riktigt kan sätta fingret på.

Ja, vad kan man säga. Det finns en anledning til att jag räknar honom som en mina förebilder. Ingen besitter de färdigheter i skrivandets konst som John gör. Ingen kan få min hud att knottra sig av obehag genom användandet av en handfull ord, ingen kan göra det som han.

E.